Nadat ik mijn eerste zonnetje poste op de eerste dag van de zomer, is het tijd voor herhaling op de eerste dag van de herfst*.
Vandaag is dit de Renault 11 van Majorette.
Als kind vond ik de Renault 11 geen mooie auto. Zoals ik wel vaker vind bij jaren 80 auto's is dat de voorkant niet bij de achterkant past.
De voorkant van de 11 is vrij vierkant en simpel (streng ogend), terwijl de achterkant lijkt op een gemaakte vrolijkheid.
Achteraf was dat ook zo omdat de 11 gebaseerd was op de 9. De 9 vind ik beter in lijn en ook mooier.
Dit terzijde.
Ik had als kind de 11 Turbo van Matchbox waar ik vrij veel meespeelde (ondanks).
Tot op een dag de Majorette verscheen.
Ik weet nog goed we waren op een rommelmarkt. En omdat ik niet van softijs houd (die hoorntjes vind ik smerig, helemaal als het klef wordt van ijs) en had uitgevonden dat ik in plaats hiervan ook een autootje kon krijgen, mocht ik ook op deze rommelmarkt een auto uitzoeken. Ik kon alleen geen auto vinden die ik leuk vond en ben toen na diep speuren voor een bruine Renault 11 van Majorette met een grote barst verticaal in het midden van de voorruit. Ook kon het complete plastic gedeelte schuiven ten opzicht van de rest van de auto. Al met al, het schooltype van een oudere gebruikte Renault (hoewel, we zitten hier in de tijd dat de 19 nieuw werd verkocht).

Een slechte start kende mijn 11 dus wel, gekomen wegens gebrek aan een goede en mooie auto.
Toch was ze achteraf gezien zeker niet verkeerd. En tegenwoordig ben ik blij dat ik deze had als kind. Daarom ook deze in het zonnetje en (nog) niet de geliefdere Matchbox.
Het toppunt was eigenlijk dat dit het enigste model was dat ik had met schuifdak.
Het was geen nieuw feature. Siku had het in de jaren 60 al, maar dat gaf niet.
Wanneer er in de zomer buiten in de tuin met auto's werd gespeeld kwam deze standaard mee. Natuurlijk met het dakje open. Een snelle bestuurder had deze niet. Kon altijd goed files creeeren achter zich.
Schuifdakje was echt z'n redding. Al heeft die barst ook veel verpest om de auto een betere carriere te geven. Eigenlijk waren ingrediënten als Renault, Peugeot, made in France en Majorette sleutelwoorden voor voor een goed leven bij mij. De meeste waren er toch.
Over naar het uiterlijk.

Hier zien we de auto met het dak open. Zo reed ik vaak. Een open dak vond ik super cool.
Een vriendje z'n ouders hadden een lichtblauwe 19 Chamade met open dak. Ik weet nog dat we voor z'n verjaarspartijtje op een zonnige dag naar het Muiderslot gingen. Mooie auto, dak ook.
Dat was de herinnering ik had de 11.

Het zijaanzicht van de Majorette. Duidelijk Majorette, duidelijk een Once.

De bodem. Stevig (hard, roestvrij!), typisch Majorette met het vastzetgat in het midden.

Voor- en achterzijde. Goed gelukt ook hier. Koplampen herkenbaar en netjes, rondom plastic bumpers die tegen een stootje kunnen zonder dat de lak beschadigd.
Zelf een welstandsknobbel is aanwezig.
Er zijn meer varianten van de 11.
Hier komen diegene die ik heb gevonden.

Nog een bruine, maar met iets minder getinte ruiten.

Rood. De versie die je het vaakst tegenkomt.

Nog een rode, hier met getinte ruiten.

Weer een rode, maar nu met een zwart schuifdakje.

Een blanco witte.

Een witte met opdruk. Ook wel een mooie kleurstelling. De geel/zwart combinatie herinnert aan de Renault racekleuren van die tijd.
Wellicht ook gebaseerd op iets bestaands?

Een groepsfoto.
De bruine vind ik zelf de mooiste. De jaren '80 komen hier het best in uit vind ik, vooral de versie met getinte ruiten die ik recent vond heeft de voorkeur.
De rode vind ik iets minder, waarschijnlijk komt dit door het contrast.
Er is nog een rode met dotwheels onderweg en er moet nog een witte opdruk van de rode zijn. Verder weet ik er even geen meer.
Hebben jullie nog leuke varianten, weetjes en dergelijke over deze auto, post het hier.
Ook andere zaken omtrent de inhoud en opmaak van deze post mogen hier gespuit.
Tot slot heb ik nog een foto te tonen.
Deze vind ik zo ontzettend gaaf:

Super toch zo'n Casio voor je neus?
Als ik een paar miljoen overhad stond er zo een in mijn collectie.
*Ivm met de tijd, is het nu al de tweede dag van de herfst.